Det er vigtigt, at du som medarbejder selv har overvejet og taget stilling til din tilbagevenden ud fra, hvad du magter lige nu. Måske vil du gerne selv fortælle hvad der er sket, vil du ikke selv fortælle kolleger hvad der er sket, så aftal med din leder hvem der skal informere kollegerne og hvordan. Det kan være lederen eller fx en nærtstående kollega.
Vigtigt at overveje:
Opstart på arbejdspladsen
Nu er det blevet tid til at starte på arbejde, og det er du af mange grunde formentlig spændt på. Nedenfor kan du læse om nogle af de overvejelser og forberedelser, du kan gøre dig, for at din opstart bliver så god og balanceret som mulig.
Det kan være en god idé at skabe overblik over alle dine tidligere arbejdsopgaver ved at skrive dem ned og inddele dem efter, hvor belastende de er. Giv dem fx farverne grøn, gul og rød.
Et sådant skema giver et godt overblik og kan bruges som udgangspunkt for en dialog med din leder om, hvornår de forskellige arbejdsopgaver kan/skal genindføres.
Ofte kan det også være en idé at tale om at få et par nye og mere enkle arbejdsfunktioner. For de fleste er det også bedst at starte op på en eller anden form for nedsat arbejdstid. Dette kan fx være kortere dage og/ eller færre dage. Hav gerne et statusmøde hver eller hver anden uge med din leder, hvor I kan tale om, hvordan det går og eventuelt justere planen.
Benyt igen skemaet, hvis det giver mening, og vær ærlig i forhold til dine behov for justering af arbejdsopgaver qua dine ressourcer.
Vær opmærksom på at gå langsomt frem, så du ikke får presset dig selv for meget.
Det er bedre, at du når at ”kede dig” en smule i dine funktioner, da dette kan være tegn på, at du er klar til at påtage dig flere arbejdsopgaver eller længere arbejdsdage.
Mulige faldgruber under opstarten
Det kan være svært at vurdere, hvor meget du kan klare, og hvad der overbelaster dig. Mange mennesker kommer til at overvurdere, hvad de kan magte i starten, fordi de falder tilbage i gamle arbejdsvaner, og fordi de gerne vil tilbage til tidligere præstationsniveau.
Gør, hvad du kan for at holde fokus på, hvad du magter lige nu og ikke på, hvad du plejede at kunne. Overhold dine nye grænser.
Jo mere det lykkes dig at blive indenfor dine nye grænser, des hurtigere vil du opleve at få mere overskud. Dermed øges dine ressourcer og din kapacitet, (og dine grænser bliver gradvist større og større.) Jo mere du overskrider dine grænser, inden du er klar, des længere tid tager det før, du føler dig fuldt arbejdsdygtig.
De første måneder
Som før nævnt er det afgørende, at dine arbejdstimer ikke er for højt sat fra start. Hellere starte ud med få timer og gå op i tid, end at starte ud med mange timer og gå ned i tid. Mentalt er det mere krævende, og du har som medarbejder selvfølgelig brug for at opleve stigende ressourcer og (små) succeser fremfor det modsatte. Derfor kan det være en god idé at benytte jer af nogle konkrete arbejdstidsskemaer, som kan hjælpe jer til at planlægge opstartsperioden.
Disse skemaer giver tilmed et godt overblik over den udvikling, der sker, og skal selvfølgelig vurderes og eventuelt justeres løbende.
Nogle medarbejdere kan begynde med flere timer ugentligt, hvis de vender tilbage til meget velordnede og overkommelige arbejdsvilkår. Andre har brug for få timer et par dage om ugen i opstarten. Særligt medarbejdere med meget udadvendte aktiviteter kan opleve det som krævende.
Den første tid på arbejde
Hold gerne fast i den/de ugentlige fridage så længe som muligt under opstartsforløbet. Det er vigtigt at have mulighed for at restituere i løbet af ugen.
Du er som medarbejder ”klar” til næste trin, når du har ”kedet dig lidt” på nuværende trin og kan mærke, at du har flere ressourcer at give af. Husk, at du stadig skal have energi til livet ved siden af arbejdet. Det er naturligvis meget individuelt, hvornår vi oplever at være klar til at arbejde på fuld styrke igen.
Hold derfor jævnlige møder for at finde den bedst mulige balance mellem dine ressourcer her og nu og dine arbejdsopgaver/funktioner.
Virksomhedspraktik på egen arbejdsplads
Der kan også være mulighed for at etablere et virksomhedspraktikforløb på din egen arbejdsplads med det formål at få nogle andre og mere skånsomme arbejdsopgaver mod at arbejdspladsen modtager økonomisk støtte i den aktuelle periode. (Jf. Sygedagpengeloven, kap. 6,§13 c.)
Hvilke hensyn?
Nedenfor har vi listet en række principper for, hvad medarbejder og leder kan overveje, når indholdet af opstartsforløbet sammensættes: Opgavemængden skal tilpasses den nedsatte tid.
Arbejdsdagen bør planlægges så struktureret og forudsigeligt som muligt. Især den første måned kan planlægges i detaljer.
Udarbejd en konkret og afgrænset liste over opgaver, der er DINE – dit ansvar. Opgaver herudover er ikke dit ansvar. Listen kan evt. være tilgængelig for andre kolleger/ledere. Start med få opgaver. Helst kendte og rutineprægede. Udskyd opgaver, der kræver stor koncentration til om nogle uger/måneder.