Om foreningen

Landsforeningen Mistet Barn har eksisteret i over 35 år og hjulpet og støttet tusindvis af forældre i sorg. Foreningens tilbyder bl.a. sorggrupper og samtaler med forældre i sorg. Derudover afholder foreningen hvert år foredrag og arrangementer rundt om i hele landet.

I dag er foreningen landsdækkende og har over 800 medlemmer og støttemedlemmer.

Historie
Foreningens oprindelige navn var Forældreforeningen – VI HAR MISTET ET BARN, da den blev oprettet i 1985 på initiativ af et forældrepar, som kort forinden selv havde mistet et barn. Ved den sorg, der fulgte efter dette tab, oplevede de begge et stort behov for at dele sorgen med andre i en lignende situation.

De stiftede derfor Forældreforeningen sammen med andre forældre, som de var kommet i forbindelse med via pressen. Der blev afholdt generalforsamling og valgt en bestyrelse bestående af andre forældre, der havde mistet et barn.

Foreningens medlemsblad hed oprindeligt Isblomsten efter den illustration, som foreningen har benyttet i mange år. I 2020 blev det besluttet at lave en nyt logo og her er hjertesommerfuglen med foreningen nye navn kommet til.

Isblomstillustration

Formål
Arbejdet i foreningen er bygget op omkring frivillige og ulønnede kontaktpersoner.

Kontaktpersoner er familier, der selv har mistet et barn, men som har gennemlevet deres værste smerte og sorg, og som har det fornødne overskud til at hjælpe nyligt ramte forældre i sorg bl.a. ved at tilbyde sorggruppe eller samtaler med forældrene. Ligeledes er det vigtigt, at forældre i sorg oplever, at de ikke er de eneste, der oplever den tunge sorg, det er at miste et barn. Og at man som forældre igen kan komme til at fungere nogenlunde som normale mennesker.

Foreningen udøver oplysende virksomhed både inden for foreningen og udadtil til relevante faggrupper og myndigheder.

Ligeledes får foreningen en del henvendelser fra hospitaler, politi, socialrådgivere og socialpædagoger m.m., samt henvendelser fra studerende og andre der ønsker information om det at miste et barn til brug i deres daglige arbejde.

* skal udfyldes
( Måned/år)

Vælg venligst, hvordan du ønsker at høre fra Landsforeningen Mistet Barn:

Du kan altid framelde dig nyhedsbrevet ved at klikke på linket nederst i vores email. Ønsker du mere information om vores privatlivspolitik, så besøg venligst vores hjemmeside.

Vi bruger Mailchimp til at håndtere vores nyhedsmails. Læs mere om MailChimps privatlivspolitikker.